NEJ björklund!

angående http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4314640.ab.

OK. jag lider med lärarna eftersom jag pluggar till det själv.
och OK, jag kan köpa reglerna om att man ska kunna sära på gäng med elever för att skapa en bättre miljö.

Men jag kan inte köpa det faktum att han snackar om att det ska bli lättare att stänga av elever.
Ingen kommer tjäna på det i längden.
Visst det kanske blir lugnt i klassen under några år, men vad händer med den avstängde eleven?

Ett scenario skulle kunna se ut så här:
Eleven i fråga blir avstängd från skolan, låt oss säga 2 månader.
Om eleven skulle välja att komma tillbaka igen, vilken inte är så troligt eftersom stökiga elever brukar vantrvias i skolan, tror ni verkligen då att den blivit "bättre"?
Visst, eleven kanske tog sig i kragen och skärpte till sig dessa 2 månader, men den där avstängningen kommer ju förfölja eleven under livet sen. Speciellt om eleven i fråga lever på en mindre ort.
Då snackar alla om att det inte kommer skrivas ner någonstans så att det inte finns registrerat att eleven blivit avstängd, so what? Han vet om det och garanterat halva skolan vet om det. OCh rykten sprider sig snabbt, så elevens enda hopp att slippa stämpeln som bråkstake är att flytta:S

ett annat scenario skulle vara att eleven i fråga inte väljer att gå tillbaka till skolan överhuvudtaget, får ingen utbildning, inget jobb och blir arbetslös, kanske även t-o-m Kriminell.:S

Nej Jan Björklund, du ska inte skärpa reglerna ännu mer.
Stärka skolhälsovården ska du göra, men inte skärpa reglerna ännu mer.
Se istället till att den regering du tillhör frigör ännu mer pengar till skolan, så man har råd att skaffa människor som kan hjälpa barnen. Det är vad du ska göra.

Ett bråkigt barn är bråkigt av en anledning, det föds inte bara så:S Det kan vara problem hemma, problem i skolan eller t-o-m problem med läraren. Vi är alla människor och vi kan inte älska alla.
Samhället (inte bara skolan) måste stötta elever och lärare och utreda och förstå problemen, istället för att förflytta, byta, stänga av osv:S  Så jag tycker vi satsar på det istället.

Sen som slut i detta arga inlägg vill jag bara säga att det faktiskt finns lärare som man absolut inte ska ge mer makt.
Dom kan missbruka den. 99 % av alla lärare jag haft har varit bra lärare. Men det finns 1%, som trots att dom inte hade så mycket makt på den tiden fortfarande missbrukade den dom hade gravt, så jag ser ingen konstighet i att det var dom lektionerna som gick åt h*lvete på min skoltid. Det fanns lärare som hade 5-6 st s-k "problembarn" i sina klasser men så länge eleverna var där så skötte dom sig utmärkt.

Det är dags att tänka efter.

Jag vill avsluta mitt blogginlägg med att tacka M och D för överraskningsfrukosten i morse:)

Allt från mig
Mikke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0