Vart är pedagogiken?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3284681.ab

Ännu en gång har våran skolmininster gått till "attack" mot skolkare, och nu ska skolk redovisas in i betyget.
Denna gång hävdar han 3 saker som ska styrka hans förslag:

1.Skolk är oacceptabelt.

2.Frånvaron sjunker om den rapporteras i betygen.

3. Dessutom är det ett "uppfostringsargument".

och visst. 1an kan jag hålla med om. det är det väl alltid? Men 2an då? Bjärklund, var har du bevisen för det? Jag tror dom som skolkar på "riktigt" fullständigt skiter i yttligare ett betyg. Nån som tror likadant? jag vet att på min tid vid Högstadiet hade jag otillåten frånvaro 3 ggr. Alla för samma lärare. Bakgrunden var att jag höll på att testas för Reumatism, och gick ganska ofta dit. Tillslut trodde läraren jag skolkade när jag varit där, så det slutade med att min läkare fick skicka ett intyg att jag varit där dessa datum. Men likfärbannat stod frånvaron där på utvecklingssamtalet. Så mamma fick intyga för läraren att jag varit där, och till sist ströks det. Jag var ingen skolkare. Men jag hade heller ingen godkänd frånvaro enligt min lärare? I vilket fack lägger du mig Björklund?

3an är också intressant. Är det skolans uppgift att uppfostra eleverna? Är inte det hemmets uppgift? Eler ska skolan och lärare nu behöva lägga extra tid på att uppfostra barn? Visserligen ska vi lära dom vara bra människor, det är det vi är till för. Men vi kan inte leka extra pappa eller mamma, det finns ingen tid att göra det för kanske 30 elever. Tyvärr.


Vi måste fokusera på skolkarna. Varför skolkar dem? Är det något med skolan som är fel? Eller är det något hemma?
Vi borde fråga dem istället för att hota dem, eller hur?
Eleven måste få veta att vi verkligen bryr oss om den, att den kan berätta för oss att den mår dåligt eller behöver undervisas på annat sätt. När vi gjort det, då kan vi börja diskutera skolket igen.

En positiv del i denna blogg är att jag hade en underbart trevlig kväll med kompisar igår, och ikväll kommer bli minst lika trevlig:)
Adda msnen från förra inlägget om ni vill diskutera.
Mikke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0