Jaha, tänker inte säga "vad var det vi sa?"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3257819.ab

Denna artikel har en del roliga avslöjanden i sig. När det visar sig att det Björklund hävdat i princip varit lögn och överdrivelser så kan jag inte sluta på en intressant diskussion jag hamnade i på ett tåg mellan Mellerud och Göteborg.

Som ni säkert alla vet så har svensk skola fått mycket skit, och just denna morgon hade det avslöjats att svenska historialärare inte kunde tillräckligt om förintelsen. Jag satte mig ner i den obokade kupèn som alltid finns mellan 1:a och 2:a klass. Brevid mig satt en tjej som läste "Att finna balanser" av Kernell (en grymt bra bok vill jag tillägga) och utifrån boken drog jag linjen att denna tjej är inriktad på svensk skola.

Mitt emot oss satt 2 äldre damer, skulle chansa på runt 60 års åldern. Dom satt och hade en högljudd diskussion om hur illa den svenska skolan är och vilka odågor alla svenska skolungdomar är. För att på deras tid så fanns det inget stök, och alla elever kunde allting osv. Dom tyckte det var så skönt att det kom en minister som äntligen orkade berätta sanningen om den svenska skolan, dom hade nog sett Alliansens reklam för den svenska skolan inför förra valet.

Jag som kommer från en skolfamilj, satt mest och skrattade inombords. Tyckte det var så kul att få höra vilka odågor vi är och hur lite vi kan osv. Men i ögonvrån såg man hur tjejen brevid verkligen kokade av ilska. Hon var som en atombomb, allt du behövde göra var att trycka på knappen så skulle hon explodera.

Knapptryckningen kom när den ena äldre damen la kommentaren: "Lika bra att lägga ner alla lärarhögskolor, ungdomarna är ändå för dumma för att undervisa."
Tjejen skrek: "Nu håller ni k*ften!!!! Jag har suttit i en timme och lyssnat på hur ni nervärderar oss ungdomar, baserat på något en lögnare sitter och säger från sin höga stol i Stockholm!!!!!"
Damerna såg verkligen chockade ut, men svarade med samma medel och hävdade att allt Björklund sagt är baserat på forskningar och statistik, och den ena kvinnans man hade minsann varit rektor i 30 år och hon kunde allt om svensk skola.
Tjejen förklarande skrikande att hon var lärarstuderande, hade gått ut gymnasieet med 20,0 i snitt och var less på all skit. Hon och ingen hon kände kände igen bilden folkpartiet gav av svensk skola. Hon lovade även att någon gång skulle alla "lögner" om svensk skola avslöjas.
Alltsammans blevt en jävla rabalder, och jag orkade verkligen inte höra när kvinnor ska bråka. Så jag la mig i(har väldigt svårt för att inte göra det).

Jag skrek till: "lugna er för fan". När alla 3 blev tysta förklarade jag lugnt och stilla min syn på det hela. I vissa fall har alliansen rätt, har ju själv sett en moped susa genom korridorerna. Men på samma skola så funkade samtliga klasser bra. Det var rasterna som var totalt skit. Jag förklarade även att mycket av det Björklund säger inte har någon konkret bevisning, att det verkade som han bara sa saker och syftade på siffror tagna från någon bok (hur lätt är det inte att manipulera siffror?". Sedan sa jag att framtiden får la visa vems som har rätt, men att det just nu lutar åt att Björklund hade fel.

Damerna såg ut som dom hade sett ett spöke, sen kom den väntade kommentarer: "Jag har då aldrig varit med om sådan fräckhet. Ni vet inget om skola, så ni ungar ska bara sitta ner och vara tysta." Då tröttnade både jag och tjejen, vi ställde oss upp och gick.

Jag undrar vad som skulle hända om vi nu träffades alla fyra igen? vad skulle damerna säga då?
Jag skulle iallafall inte säga:" Vad var det vi sa?"


Det finns en sak vi alla måste förstå, bara för att vi ligger efter i undersökningar, som mäter hur mycket matte vi kan osv, betyder det inte att vi är dumma. Det kan ju lika gärna betyda att det finns andra som är smartare bara? Vi kanske har en högsta nivå här i sverige, och även om alla når den högsta nivån, kanske Finland har en högre högstanivå? Vi kan bli bättre, det kan alla, men vem säger då att inte Finland blir bättre samtidigt? Vi kanske inte har blivit dummare? alla andra kanske har blivit smartare?

Vi tar ett fotbollsexempel:
Säg att Sverige ligger på Fjärdeplats i ligan.

Finland 36 poäng
Tyskland 33 poäng
Spanien 30 poäng
Sverige 27 poäng

Efter 3 omgångar ser tabellen ut så här:

Finland 45 poäng
Tyskland 42 poäng
Spanien 39 poäng
Sverige 36 poäng

Ni ser problematiken va? Sverige har blivit bättre, men det blev även Finland, Tyskland och Spanien. Så Sverige ligger fortfarande på 4:e plats. *vill bara säga att tabellerna har inget med någon verklighet att göra, endast ett exempel.*

Natrligtvis ska vi sträva efter att bli bättre, det ska alla, men vi ska inte nervärdera dem som vi borde inspirera. Någon som håller med och fattar min poäng?

Jag tycker om att diskutera sådant här, så plinga gärna ett mail om ni antingen håller med, eller om ni inte gör.
Adressen är : [email protected]


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men jag tycker om att nedvärdera

2008-09-08 @ 07:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0