Jag tror på människan.

Ok, så här ligger det till:

jag tror människan kan bli vad den än vill bli. Idag uppstod en intressant diskussion om att jag mottalar det vi lär oss på lärarprogrammet.

Detta är inget försvar, jag vill bara säga 2-3 saker:
 för det första mottalar jag inte det vi lär oss, jag bara tar teorin att vi lär oss olika ett steg längre.
Vissa kanske lär sig läraryrket bättre av att sitta och plugga i 4,5 år.
Vissa kanske lär sig bättre om dom får gå ut i praktiken direkt, och lära sig av sina misstag.
Vissa kanske lär sig av en blandning av de båda.

Jag håller definitivt om att den första kommer vara den mest kompletta läraren med all kunskap i bagaget. det är ingen garanti för att det kommer gå bra, men risken för att helvetet kommer minskar.
Den andra kommer få uppleva många helveten och lära sig av sina misstag, samt att till en början inte kunna komma tillbaka till olika teorier ifall det går fel.
den 3:e läraren kommer nog bli den bästa. men då är frågan hur vi går tillväga. och hur lång tid kommer det ta?

alla 3 lärare kommer passa i olika grupper, och göra olika bra jobb.
Men jag tror fortfarande alla 3 kan bli bra lärare. Sen kan det ju slå bakut och alla 3 blir dåliga lärare. Det vet ju ingen.


Sen vill jag bara säga en sak:
Det som är lite speciellt med mig är att jag tror på mina teorier tills jag fått testat dem i praktiken.
har jag fel kommer jag naturligtvis ändra dem och erkänna att jag hade fel, men snälla? Försök inte övertyga mig att jag har fel redan innan? Blir bara jobbigt då.

Vill bara skicka ytterliggare en skän passning till min basgrupp samt alla andra vänner på skolan: Ni är störtsköna allihopa:)

Vill bara förtydliga att jag tycker Jan Björklund även haft några vettiga förslag, men jag tycker fortfarande inte om det han gjort. (se tidigare inlägg)

 kommer nog mer ikväll eller så kommer det imorn
Mikke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0